Mindfulness

Hvad er mindfulness?

Mindfulness handler om at rette din komplette opmærksomhed til din oplevelse af det nuværende øjeblik på en åben og ikke-dømmende måde.

Vores opmærksomhed kan rettes både inden for og uden for os selv. Opmærksomhed på følelser, krops fornemmelser, tanker eller følelser, for eksempel, er rettet indad. Opmærksomhed på en samtale med en ven, træer i en skov, lyde eller en bog, for eksempel, rettes udad.

Hvad er formålet med mindfulness?

Det lyder måske let at rette opmærksomheden bestemte steder hen, men hvor mange gange bliver vores opmærksomhed omdirigeret af vores tanker, uden at vi egentlig beslutter at gøre det?

Tænkning er unægtelig meget praktisk og vigtig, da det giver os mulighed for at lave planer og løse vanskelige problemer, men tænkning kan også gøre livet vanskeligt for os.

Det kan forhindrer os i at være nærværende med vores kærester, ægtefæller, og børn. Vi har svært ved at stoppe med at tænke på fejltagelser, vi gjorde i sidste uge, fordi vores hjerner har konstant travlt med de ting, der skal afsluttes. Sådanne tanker kan gøre os trist og usikker eller vrede på os selv. Vi ligger vågen om natten, fordi vi bekymrer os for, hvad der kan ske i morgen.

Mindfulness lærer os at håndtere disse problematiske tanker ved at fokusere vores opmærksomhed på det nuværende øjeblik. Dette hjælper os til at skabe et andet forhold til vores tanker, følelser og følelser.

Acceptance spiller også en nøglerolle i mindfulness. Gennem både opmærksomhed og accept skaber vi mulighed for, at enhver følelse, sansning eller tanke får lov at være. De er der alligevel. I stedet for at kæmpe mod følelser eller tanker, fremmer mindfulness viljen til at anerkende, tillade og acceptere disse interne tilstande. Ved at give slip på denne kamp, sparer vi energi og lærer, at de ting, vi kæmper imod ofte forsvinder automatisk, ofte før end når vi aktivt kæmper imod dem.

Så snart vi anerkender følelser og sansninger, kan vi opleve dem som midlertidige tilstande; med andre ord, følelser og sansninger kommer og går. På denne måde bliver man ikke længere identificeret og helt tabt i indholdet af tanker, som oftest udspringer af føleler og sansninger.

Praktisk information:

Jeg tilbyder træning i mindfulness til både individer og grupper på 2 til 5 personer.

Jeg anbefaler, at hvis du er ny til mindfulness, at du kommer 8 gange, 1 gang om ugen.

Jeg laver kurser for begyndere, som kan mødes om fredagen fra kl. 16 til kl. 17.30 eller om mandagen eller tirsdagen fra kl. 9 til kl. 10.30.

Skriv eller ring, hvis du gerne vil lave en gruppe eller booke en privat time.

For individer: 800 kr/time
For 2-5 personer: 400 kr/time

Læs mere om mindfulness (på engelsk) here.