Angst

Angst terapi i København

Hvad er angst?

Angst er en følelse af uro eller frygt, der kan være mild eller svær, kortvarig eller langvarig. Alle føler sig angst på et tidspunkt i deres liv. For eksempel kan du føle dig bekymret og angst for at gå til eksamen eller have en lægetest eller jobsamtale. Men hos nogle mennesker fylder bekymringer, frygt og uro så meget, at angsten påvirker deres dagligdag.

Det er forskelligt fra person til person, hvordan angsten udtrykker sig i symptomer. Der er også forskel, alt efter hvilken type angst, der er tale om. Nogle af de typiske angstsymptomer er:

  • Hjertebanken, sveden og rysten
  • Svimmelhed og uro i kroppen
  • Mavesmerter, trykken i brystet og vejrtrækningsproblemer
  • Søvnproblemer
  • Tørhed i munden og problemer med at synke
  • Koncentrationsproblemer og irritabilitet
  • Uro og ængstelige tanker
  • Ændret adfærd hvor man undgår eller flygter fra situationer, hvor angsten kommer

Hvordan opstår behandlingskrævende angst?

Pres, stress og belastninger kan udløse angst. Belastninger kan fx være mobning, stress, skilsmisse, arbejdsløshed eller dødsfald i familien. Desuden kan økonomisk eller fysisk utryghed og uforudsigelighed have en betydning.

Mistrivsel og vanskeligheder i barndommen kan øge risikoen for at udvikle angst. Vokser et barn op med mangel på kærlighed, stabilitet eller nærvær, kan det nemlig øge den psykologiske sårbarhed. Vold, psykisk sygdom i familien, misbrug eller overgreb kan også have en betydning.

Angst terapi – Behandling

Psykoterapi og medicin er de vigtigste behandlingsformer. Da effekten af psykoterapi og angst terapi er mere langvarig end ved medicinsk behandling, hvor der også kan være risiko for bivirkninger, kan det være bedst at start med psykoterapi. Hvis angsten rammer dig så hårdt, at det forhindrer dig i at klare almindelige gøremål, kan der være brug for medicin fra starten af din behandling.

Når du går i terapi hos mig, vil jeg først høre, hvordan angsten viser sig i dit liv og sammen med dig finde ud af, om der er brug for medicin. I så fald, skal du henvise dig til din læge. Når vi arbejder sammen i psykoterapi, vil du lære at kende udløserne for dine angstfølelser og hvad du kan gøre for at dæmpe angsten i det øjeblik, du lægger mærk til den. Hvis angsten er til stede nærmest hele tiden i mere eller mindre grad, vil du lære at træne din opmærksomhed på en måde, der gør, at du kan dæmpe eller helt komme af med angsten – først i nogle øjeblikke, så i nogle perioder og på sigt på ubestemt tid.

Hvor lang tid du skal gå i terapi, inden du begynder at mærke en varig forbedring, er afhængig af graden af angsten og hvad udløserne er. Jeg har base i København.