Hvad er depression?

Vi oplever alle ulykker, krise eller sorg, fx når vi mister en person vi elsker eller mister vores job. Det hører til et normalt liv med dets modgang og kriser. Kriser og ulykker kan udløse en depression, men den almindelige sorg og fortvivlelse, som man oplever ifm ulykker og kriser, er ikke det samme som at have en depression.

Depression påvirker både psyken og kroppen i længere tid (længere end et par uger). Uden man nødvendigvis kan pege på en årsag. Det er omfanget og sværhedsgraden af symptomerne, der afgør, om der er tale om en depression.

Almindelige fysiske symptomer er træthed, forstyrret sovn, hovedpine, brystsmerter, smerter i nakke samt ryg og mavesmerter.

De psykiske symptomer omfatter bl.a. dyb tristhed, selvbebrejdelser, skyldfølelse, lavt selvværd, uafbrudt grubleri og bekymringer, der kører i ring og gør den ramte mere og mere negativ, urolig, angst og stresset. Tankerne forårsager træthed og ubehagelige følelser, men du kan ikke få dem væk uanset hvor meget du prøver.

Kilde: https://psykiatrifonden.dk/diagnoser/depression#toc-behandling

Behandling

Effekten af samtaleterapi til behandling af depression er veldokumenteret og er en vigtig del af behandlingen. Ved svær depression suppleres psykoterapi ofte med medicinsk behandling. Medicin alene letter symptomerne men uden psykoterapi, risikerer man tilbagefald.

Hvis du går i terapi hos mig, får du hjælp til at afbryde selvbebrejdelser, grublerier, og bekymringer ved at fokusere på nuet – på hvad der faktisk er og sker i dig og i dine omgivelser. Det gør du ved at bruge dine 5 sanser og ved at lære at skelne mellem forestillinger, fortolkninger og fakta. Du vil lære at opdage små øer af glæde og velværd, som du kan bygge videre på. Vigtigst er dog, at du får nogen, du kan betro dig til, som ved, du ikke er skyld i din depression og kan give dig håb. Du har ikke brug for nogle venlige mente ”gode råd”. Du har brug for en kvalificeret psykoterapeut som betroet ledsager i din rejse tilbage til velvære.