Stress

Stress terapi i København

Hvad er stress?

Stress er grundlæggende en biologisk reaktion, der hjælper os med at håndtere farlige situationer og udfordringer. Når vi står over for noget, vi opfatter som truende, udløser kroppen stresshormoner, blandt andet kortisol og adrenalin. Men reaktionen er designet til at løse et kortvarigt opstået problem eller en trussel. Når vi belastes af et for stort, længere varende arbejdspres, vedvarende bekymringer eller konflikter, reagerer kroppen med en fysiologisk stressrespons. Den sætter kroppen i alarmberedskab og risikerer over tid at udmatte kroppen.

Stress er en tilstand af psykisk og fysisk belastning. Vi kan blive belastede af stress, når vi oplever, at vi ikke kan opfylde krav og forventninger til os. Der opstår en ubalance mellem det, du føler, du bør kunne, og det du føler, du rent faktisk kan.
Fordi stress er en biologisk reaktion, er de første symptomer oftest fysiske. Det kan for eksempel være gentagne infektioner, hjertebanken og søvnproblemer.

Senere kan du opleve psykologiske symptomer som vrede eller at have let til gråd. Du kan få negative tanker om dig selv og overdrive dine fejl og mangler. Over tid kan du også opleve problemer med at huske og koncentrere sig.

Når du er ramt af stress, kan du få negative tanker om dig selv, og din realitetssans kan blive forstyrret. Jo længere tid belastningen står på, desto kraftigere vil symptomerne også være.

Alvorlig stress kan ikke tænkes væk, men kræver en periode med genoptræning af fysiske og mentale ressourcer.

Hvis du har vedvarende symptomer på stress, skal du altid søge hjælp. De værste symptomer på stress aftager som regel hurtigt, hvis du får den rette hjælp.

Stress terapi – Behandling

Når du først er ramt af stress, kan det være nødvendigt med en hel eller delvis sygemelding. Det kommer helt an på årsagen til stress, og hvor ramt du er. Derfor er det en god idé at tale med din læge om din situation.

Hvis du mærker symptomer på stress, er det en god idé at søge hjælp hos en psykoterapeut for stress terapi, som kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan skabe en bedre balance mellem det, du føler, du bør kunne, og det du føler, du rent faktisk kan. Hvis du går i terapi hos mig, vil vi undersøge dine forventninger til dig selv og hvordan du opfatter arbejdsgiverens, familiens, og omgangskredsens forventninger til dig. Vi vil også undersøge hvordan du opfatter dine evner til at opfylde forventningerne. Mange gange viser det sige, at den stressramte har forestillinger om, hvad der forventes af dem og at de SKAL opfylde alle forventningerne. Hvis du har det sådan, skal du have hjælpe til at finde ud af om det virkelige forholder sig sådan. Du vil måske opdage, at der er flere valgmuligheder end bare at gøre som andre forventer af dig – eller at de slet ikke har de forventninger, du troede de har.

Jeg vil også sætte hjælpe dig med at blive opmærksom på, hvordan dine stresssymptomer ændrer sig alt efter, hvad du tænker, hvordan du spiser og sover, hvem du er sammen med, og hvad du laver i din fritid.

Jeg har base i København.